Veelgestelde vragen



Hoe kunnen we sneller innoveren in een groot bedrijf?

We krijgen soms de vraag op welke manier het mogelijk is om meer en snellere innovatie te creëren in de context van een groot bedrijf. De problemen die zij tegenkomen kunnen te maken hebben met rapportage aan het management, teams die geen risico durven te nemen, trage besluitvormingsprocessen en grote budgetten die worden besteed aan projecten die de markt niet halen.

We raden normaal gesproken aan om een klein team op te zetten. Een toegewijd teams dat fungeert als een startup. Het is mogelijk om zo'n team alleen te creëren met mensen van het bedrijf, hen budget te geven, een aparte ruimte, de vrijheid om alleen het absolute minimum aan het management te rapporteren en de vrijheid om risico's te nemen en vroegtijdig te falen. Het is ook mogelijk om een team te creëren dat een combinatie is van een paar mensen van het bedrijf en een paar mensen van een ontwerpbureau. De daadwerkelijke ontwikkeling vindt plaats in de ruimtes van het ontwerpbureau, buiten het zicht van het bedrijf. Slechts een paar mensen weten van het project.

Wanneer u vasthoudt aan het principe van een klein team, vrij om fouten te maken, vrij om te experimenteren, met een sterke missie om een probleem op te lossen, met de sfeer van een startup, zal innovatie in een stroomversnelling komen.

Welke strategie het beste werkt voor uw situatie hangt af van een combinatie van factoren. De volgende keer dat u overweegt meer en sneller te innoveren belt u ons, we delen onze ervaringen graag met u.



Hoe kan ik mijn idee het beste beschermen?

Heel vaak krijgen we de vraag hoe innovatieve ideeën kunnen worden beschermd. Het probleem dat bedrijven ervaren, is dat iemand anders misschien hetzelfde idee heeft, of nog erger, het idee zou kunnen stelen. Misschien zijn er geweldige ideeën die een bepaalde waarde vertegenwoordigen, maar in veel gevallen is het de uitvoering wat het idee waardevol maakt.

We raden aan om uw ideeën te delen. Het is de enige manier om te testen of het idee potentieel waardevol is. U kunt een NDA gebruiken die kan worden ondertekend voordat u in gesprek gaat met bedrijven over het idee. In sommige gevallen kan bescherming van het idee of de uitvinding met een octrooi nuttig zijn, vooral als u het geld hebt om uw idee voor de rechtbank te beschermen en als u van plan bent om uw idee samen met uw product of bedrijf in een later stadium aan een grotere onderneming te verkopen. Andere opties die u zou kunnen overwegen zijn het registreren van het ontwerp of de merknaam. Of u kunt een strategie van voortdurende ontwikkeling volgen, de concurrentie steeds stappen voorblijven en claimen dat uw product de 'original' is.

Als u vasthoudt aan het principe dat een idee op zich zelden enige waarde vertegenwoordigt, krijgt u mogelijk nieuwe inzichten over uw idee wanneer u het met anderen deelt. Want het is zinvol om niet verliefd te raken op een idee en in een vroeg stadium te falen als het niet zo'n goed idee was in de eerste plaats. Wanneer u de bevestiging van anderen krijgt dat er potentieel zit in het idee, dan zal investeren in ontwerp, ontwikkeling en productie van uw idee tot waarde leiden. Kopieën van uw product kunnen na verloop van tijd op de markt verschijnen, vooral als u het product met succes verkoopt. De vraag is hoe erg dat is en of u vooral wilt concentreren op innovatie en de concurrentie een stap voorblijven, of dat uw technologie zo waardevol is en zoveel investeringen nodig heeft gehad dat bescherming nuttig en redelijk is.

Welke strategie het beste werkt voor uw situatie hangt natuurlijk af van een combinatie van factoren. De volgende keer dat u overweegt een product te ontwikkelen en u worstelt met de juiste beschermingsstrategie, bel ons dan, we delen graag onze ervaringen met u.



Wat is er nodig om onze eigen producten te gaan ontwikkelen?

Soms wordt ons gevraagd wat ervoor nodig is om eigen producten te gaan ontwikkelen als er een succesvol bedrijf is dat producten van andere merken verkoopt. Of een bedrijf dat gekochte OEM-producten onder een eigen merk verkoopt. Er zijn inderdaad een paar problemen om aan te pakken wanneer u voor de eerste keer aan productontwikkeling begint. Het is echt lonend, maar productontwikkeling vereist wel een andere mindset. Productontwerp is doorgaans riskanter dan alleen standaardproducten verkopen. Het vereist meer investeringen, zowel voor ontwerp als investeringen in tooling en productie. En potentieel is het gemakkelijk om de focus te verliezen en te starten zonder een solide strategie.

We raden u aan om eerst met slechts één product te beginnen. Vaak zien we dat bedrijven enthousiast worden en wanneer het eerste project van design en innovatie begint, ze meteen de volgende lijn producten willen ontwerpen. U zult een nieuwe mindset nodig hebben. Een mindset van creëren, in plaats van het selecteren van een OEM-product en ombouwen tot uw eigen merk. Creëren kost meer tijd, creëren geeft de vrijheid om dingen anders te doen. Maar deze vrijheid leidt vaak tot een gebrek aan strategie en focus, waardoor er lange projecten ontstaan, met een hoog risico en veel investeringen.

Wanneer u vasthoudt aan het ontwikkelen van eerst een product, dan is uw risico beperkt. U leert omgaan met de nieuwe mindset van het creëren van betekenisvolle nieuwe oplossingen voor uw klanten en het geeft u voldoende mogelijkheden om het project succesvol te begeleiden, niet alleen het design en de productontwikkeling, maar ook de productie, certificeringen en logistiek.

Hoe gemakkelijk het is om uw onderneming om te vormen tot een innoverend en creatief bedrijf is natuurlijk moeilijk te zeggen, het hangt echt af van uw vroegere ervaringen, uw team, uw middelen en risiconiveaus die u gewend bent te nemen. Als u overweegt een product te ontwikkelen en graag eens wilt praten, dan horen we graag van u. We vertellen u graag alles wat we weten.



Geloven jullie dat dit product een succes zal worden op de markt?

Vaak krijgen we de vraag of we geloven dat een bepaald product een succes kan worden op de markt. Vooral startende bedrijven stellen deze vraag. Het probleem voor een start-up ligt voor de hand, er is maar één product dat als eerste op de markt zal komen. Misschien volgt binnenkort een tweede, maar de grote onzekerheid over hoe het eerste product het op de markt zal doen, maakt ze nerveus.

Helaas kunnen we deze vraag niet beantwoorden. We kunnen alleen maar iets roepen of we potentieel zien in het idee, of misschien zien we niet zoveel potentieel. Maar dat is slechts een mening, niemand kan echt voorspellen hoeveel mensen een nieuw product zullen omarmen. Ook onze ervaringen met het uitvoeren van meer dan honderd design projecten, het zien van producten die een succes worden op de markt, andere producten die de markt niet halen en sommige producten die mislukken op de markt, kunnen op geen enkele manier helpen om iets te zeggen over het potentiele succes van een nieuw product.

Toch kunt u proberen de risico's voor uzelf en uw bedrijf te beperken. Bijvoorbeeld door gebruikerstests in een heel vroeg stadium uit te voeren, door uw gedachten met mensen te delen, door uit uw comfortzone te komen, en andere mensen dan diegenen om u heen te vragen, omdat de mensen om u heen u misschien vertellen dat ze het product goed vinden omdat ze u leuk vinden. U kunt de risico's en investeringen enorm beperken als u blijft testen met mensen. Blijf ook itereren met uw businessmodel, denk niet alleen aan het verkopen van producten, test ook ideeën over delen, huren, leasen of een compleet servicemodel waarbij het product slechts een hulpmiddel is om een dienst te verlenen aan mensen.

Wanneer u vasthoudt aan het principe om zo vroeg mogelijk te falen, dan kunt u uw risico's sterk beperken. Probeer de balans te vinden tussen het creëren van een perfect eerste product en een 'goed genoeg' situatie. Eerder de markt betreden met een product dat goed genoeg is, is meestal verstandig. Het geeft u veel nieuwe input van een grotere groep gebruikers en het zal de tweede versie van het product veel beter maken. Tegelijkertijd zal het product alvast de nodige cashflow genereren.

Welke weg het beste bij u past, is afhankelijk van uw product. Een medisch apparaat zal een hoger risicoprofiel hebben, omdat het meer ontwikkeling nodig heeft en bijna perfect moet zijn voordat het de klinische trials in kan gaan. Een sportproduct voor consumenten kan een ander profiel hebben. Het hangt ook sterk af van uw netwerk, ervaring en het beoogde business model. Als u overweegt een product te ontwikkelen en meer wilt weten over uw specifieke situatie, bel ons dan, we vertellen u graag alles wat we weten.



Kan ik het me veroorloven een ontwerpbureau in te huren?

We begrijpen dat kleine en grote bedrijven zich soms afvragen of ze het zich kunnen veroorloven een ontwerpbureau in te huren voor een project. Het probleem hierbij is dat een bedrijf mogelijk onervaren is met het ontwerpproces en de redelijke kosten die daarmee gemoeid zijn. En laten we eerlijk zijn: het is moeilijk te begrijpen hoeveel uren besteed moeten worden aan een productdesign en productontwikkeling proces om tot het gewenste resultaat te komen. Het inhuren van een freelance ontwerper kan het probleem oplossen en een resultaat krijgen. Het inhuren van een ontwerpteam kan ook het probleem oplossen en een resultaat van betere kwaliteit opleveren.

We raden aan om de complexiteit van de taak in te schatten. Soms huren bedrijven een junior designer in voor een opdracht waarvoor een ervaren ontwerpteam nodig is. U kunt overwegen om met een onervaren ontwerper te werken in geval van een eenvoudige verpakking of een heel eenvoudig product, dat niet strategisch belangrijk is voor uw bedrijf. Als het product complexer en van meer strategische waarde is, dan is het werken van een ontwerpteam zeker aan te bevelen. De vraag gaat niet echt over of u zich kunt veroorloven om dat te doen, maar of u zich kunt veroorloven om dat niet te doen.

Soms nemen bedrijven een kortere weg en laten gewoon een paar snelle schetsen maken, waarbij het ontwerpproces wordt overgeslagen. Of ze gaan met een onervaren ontwerpen een project in dat strategisch belangrijk en complex is. Meestal volgt een slechte lancering van het product, met wel veel kosten: productietools, promotiemateriaal, websites, verkoopteams, logistiek, aankoop van materialen. En misschien schade aan de merkbeleving. Een gevestigd ontwerpbureau zal de ontwerpstrategie en ontwikkeling niet overslaan en niet zomaar alleen ontwerpschetsen leveren. Zoals een arts de diagnose niet overslaat en direct medicijnen voorschrijft.

Wanneer u vasthoudt aan het principe dat u ervaren ontwerpteams nodig heeft voor strategisch belangrijke producten voor uw bedrijf, dan zult u de risico's sterk verminderen en in staat zijn om producten van hoge kwaliteit te maken. Producten die zinvol en relevant zijn, vandaag en morgen.

Als u moeite heeft om de complexiteit van een ontwerpopdracht in te schatten, of u nu een enkele ontwerper of een volledig ontwerpteam nodig heeft, bent u van harte welkom om ons te bellen. We delen onze ervaringen graag en helpen u verder te beslissen welke aanpak voor u het beste is.



Antwoorden op design vragen

Stuur ons gerust een email of bel ons om uw design vraag te bespreken. Het proces is als volgt:

1. stuur een email naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel ons op 020 820 22 11
2. plan een afspraak
3. laat ons een vrijblijvend design plan op maat maken voor u
4. laten we het plan samen uitvoeren





Ontvang ons gratis design magazine


Tien keer per jaar presenteert ons gratis Design Magazine nieuwe concepten, baanbrekende materialen, interessante kennis en duurzamere oplossingen. Het helpt u om geinspireerd te blijven en nog innovatiever te worden.

Meer dan 7000 lezers. Meld u nu ook aan. Geen verplichtingen, eenvoudig afmelden.

Lees onze privacyverklaring.

Start met de gratis Designguide

U wilt innoveren. U wilt relevant blijven in een veranderende wereld, uw winstmarges verbeteren en de toekomst vormgeven. Wij maken dat mogelijk met strategisch product design.