2017/5 design magazine

Raak geinspireerd door de laatste innovaties, zoals de Volvo autonome vuilniswagen, rearviz, runbell, elbow.

Zelf rijdende Volvo afvalwagen

Volvo test een baanbrekende zelf-rijdende afvalwagen die potentieel gebruikt gaat worden in stedelijke omgevingen. De wagen is beter voor de bestuurder, zuiniger met brandstof en veiliger in het verkeer. “Er is een verbazingwekkend potentieel om de technische ontwikkelingen om te zetten in praktische voordelen voor klanten en de samenleving in het algemeen. Onze zelfrijdende vuilniswagen neemt wereldwijd de leiding op dit gebied,” zegt Lars Stenqvist, Chief Technology Officer. De autonome vuilniswagen van Volvo is ontworpen om het rijden in de bebouwde kom veiliger te maken, vooral bij het omkeren. Sensoren controleren de omgeving van de auto voortdurend en de truck stopt meteen als er een obstakel plotseling in zijn weg komt. De route is voorgeprogrammeerd en de truck rijdt zich van de ene afvalcontainer naar de volgende. De bestuurder, die voor het achteruitrijdende voertuig loopt, kan zich concentreren op afvalinzameling en hoeft niet in en uit de truck te klimmen wanneer de vrachtwagen naar een nieuwe container gaat. “Een belangrijk voordeel van de nieuwe technologie is het verminderen van het risico op beroepsverwondingen, zoals slijtage in kniegewrichten, een gemeenschappelijk probleem onder het personeel van afvalverzameling,” verklaart Lars Stenqvist. De autonome truck biedt ook milieu voordelen. Versnelling, sturen en snelheid worden voortdurend geoptimaliseerd voor een laag brandstofverbruik en emissies. Het gezamenlijke project met Renova gaat door tot eind 2017. De autonome truck die momenteel wordt getest, is uitgerust met een sensorsysteem voor identificatie, navigatie en bewaking van de omgeving van het voertuig. De meeste delen van deze technologie worden ook gebruikt in de autonome truck voor mijnbouwactiviteiten die Volvo in 2016 onthulde. Die zelfrijdende vrachtwagen voert tests uit in de Kristinebergmijn in Noord-Zweden. Bekijk de video source: volvogroup.com/automation

The RearViz

Een met de hand gemonteerd bolle achteruitkijkspiegel die je toelaat om achter je te kijken. Het kan in 360° aangepast worden naar het punt waar je wilt kijken. Bekijk de video

Runbell

Een slanke, stijlvolle draagbare bel voor hardlopers, waarmee het probleem van het hoffelijk waarschuwen van voetgangers wordt opgelost. Bekijk de video

Elbow

De Elbow is zo klein, het ziet eruit als een accessoire voor de cassette. Terwijl het de spoelen van de cassette grijpt met zijn elleboog armen, ligt het scharnier tegen de blootgestelde magneetband. Een knop op het apparaat regelt het afspelen. Het wordt zelfs geleverd met een kleine magnetische clip, om het aan je kleding of tas te hechten. Het duwt de standaard nog iets hoger door een MiniUSB-poort op te nemen, niet alleen voor het opladen van de Elbow, maar ook voor het digitaal opnemen van geluid van een cassetteband naar je pc.

Nieuwe batterij met 1000 km bereik

Mareike Wolter van Fraunhofer-Gesellschaft in Dresden werkt samen met een team aan een nieuwe batterij die elektrische auto’s een bereik van ongeveer 1000 km op een enkele lading zou geven. Ze hebben de Tesla Model S 100D met een bereik van 540 km als startpunt genomen. De batterij van de Tesla is gemaakt van 8000 cellen. Bijna 50 procent van elke cel bestaat uit componenten zoals de behuizing, de anode, de kathode en de elektrolyt, de vloeistof die de geladen deeltjes vervoert. En er is extra ruimte nodig in de auto om de batterijen op het elektrische systeem van het voertuig aan te sluiten. Ze verwijderden de behuizingen die de afzonderlijke cellen van de Tesla en vormden ze om tot een dun, bladvormig ontwerp in plaats van een cilinder. De metaalplaat is bekleed met een energieopslagmateriaal gemaakt van poedervormig keramiek gemengd met een polymeerbindmiddel. Eén kant dient als kathode, en de andere kant dient als anode. Lees meer

Teleavia Retro

Een televisie om retro inspiratie op te roepen. Het ziet er subtiel vintage uit, maar niet op een goedkope manier. Een ruimtebesparende flatscreen met moderne voorzieningen met de charme van een oude tv-buis. Als we dan toch een tv thuis zouden moeten hebben, dan beter deze, in plaats van de grote vierkante zwarte gaten.

Windenergie oogsten met een vliegtuig

Er is genoeg wind om de wereld te voorzien van stroom, maar met welke technologie kunnen we dit potentieel het beste benutten? Ampyx Power ontwikkelt een Airborne Wind Energy Systeem met een vliegtuig aan een kabel, dat wind omzet in elektriciteit. Het vliegtuig vliegt autonoom aan een kabel die verbonden is aan een generator op de grond. Het toestel beweegt in een 8-vormig patroon op een hoogte tot max. 450 meter. Als het toestel beweegt, trekt het hard aan de kabel waardoor de generator gaat draaien. Als de kabel geheel is uitgetrokken maakt het toestel automatisch een duikvlucht en wordt de kabel opgerold. Vervolgens beweegt het toestel weer in een 8-vormig patroon en herhaalt het proces zich. Het energieverbruik bij het inrollen van de kabel is een fractie van de energie die geproduceerd wordt tijdens het uitrollen. Na 3 generaties prototypes is er gestart met de productie van een volledig functioneel 250 kW prototype. Een opgeschaalde versie, een 2 MW commerciëel systeem, komt beschikbaar in 2020. Bekijk de video

CrossFloss

Het gebruiken van de CrossFloss is meer als kauwgom eten dan tandenpoetsen of flossen. Mondhygiëne komt nu in de openbare ruimte en overstijgt de conventionele beperkingen van de badkamer. Mond dicht. Bekijk de video
maak uw innovatie een realiteit

De gratis designguide helpt u bij het voorbereiden van uitdagende design en productontwikkeling projecten. Met mindset, organisatie en begrip van het proces. Zodat we samen met u effectief de producten van morgen kunnen creëren.

Vul uw gegevens in en wij sturen het graag vrijblijvend toe.